Materiał Partnera

Charakterystyka oprogramowania do podpisu elektronicznego

Charakterystyka oprogramowania do podpisu elektronicznego

Podpis elektroniczny coraz bardziej ułatwia życie użytkownikom Internetu. Dzięki niemu można załatwić wiele spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Ponadto umożliwia identyfikację podmiotów przesyłających dokumenty drogą elektroniczną. Bezpieczny podpis elektroniczny opatrzony jest certyfikatem kwalifikowanym, a dokumenty, pod którymi został złożony, mają taką samą moc jak podpisane osobiście.

Czym jest podpis elektroniczny?

Podczas wymiany dokumentów drogą elektroniczną jest konieczne potwierdzenie tożsamości nadawcy oraz autentyczności pisma. Podpis elektroniczny to zatem zbiór technik umożliwiających takie działanie. Posługując się nim, należy mieć na uwadze, że podpis tego typu musi spełniać takie same warunki jak osobisty. Oznacza to, że powinien być trudny do podrobienia, stwarzać możliwość weryfikacji i trwałe łączyć z dokumentem. Wszelkie zmiany i próby podrobienia podpisu elektronicznego są bardzo łatwe do wykrycia. Dlatego jest on dużo bezpieczniejszy niż tradycyjny podpis. Nie ma także możliwości zaprzeczenia, że takowy się złożyło pod dokumentem. Wyłącznie właściciel podpisu, który ma odpowiednie narzędzia, może się nim posługiwać. Bezpieczeństwo zapewnia specjalne oprogramowanie do składania e-podpisu oferowane przez firmę Torrel Technnology. Dzięki niemu dokumenty są poufne i wyłącznie upoważnione osoby mają do nich dostęp.

Największe zalety korzystania z takich technologii to:

  • integralność,
  • unikalność,
  • niezaprzeczalność,
  • potwierdzenie tożsamości.

Możliwości zastosowania podpisu są praktycznie nieograniczone. Składanie podpisu bazuje na kluczu prywatnym, do którego dostęp ma właściciel oraz publicznym służącym do jego weryfikacji.

Jak działa oprogramowanie do podpisu elektronicznego?

Podpis kwalifikowany można nabyć u jednego z certyfikowanych dostawców. Większość zestawów do podpisu zawiera:

  • kartę kryptograficzną, na której zapisany jest certyfikat kwalifikowany podmiotu,
  • czytnik kart,
  • oprogramowanie do zainstalowania na komputerze.

Cena zestawu ustalana jest przez dostawcę usługi. Zależy między innymi od tego, na jaki czas podpis został aktywowany. W Polsce jest to okres od roku do trzech lat. Koszt standardowego zestawu to obecnie około 300 zł.

Dostawca oprogramowania do podpisu firma Torrel Technnology oferuje program SIGNATURIX. Jego największą zaletą jest to, że pozwala na zabezpieczenie przed zmianą treści, podrobieniem podpisu oraz nieautoryzowanym użyciem pliku. SIGNATURIX umożliwia także identyfikację autentyczności złożonego podpisu. Technologie tego typu są nie tylko bezpieczne, ale także bardzo wygodne. Dokumenty wraz z podpisem można dostarczyć bez wychodzenia z domu.

 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję