Materiał Partnera

Jak dobrać szafę do serwerowni?

Jak dobrać szafę do serwerowni?

Szafy teleinformatyczne (serwerowe) pozwalają na sprawne uporządkowanie urządzeń oraz okablowania. Ich rola nie ogranicza się jedynie do organizacji użytkowanego sprzętu, ale obejmuje także jego zabezpieczenie i zagwarantowanie możliwości zasilania oraz wentylacji. Mają zapewnić optymalne warunki do pracy całego systemu, dlatego warto przyjrzeć się, jakie wytyczne świadczą o właściwym wyborze tego rodzaju wyposażenia.

Szafa „rack” składa się z ramy, na której opierają się pozostałe elementy konstrukcji: panele boczne i tylne, drzwiczki, pokrywa czy profile. Dokładne wymiary są zawsze dostosowane do indywidualnego zamówienia lub wizji producenta, dlatego trudno określić jej standardową formę. Istnieją jedynie dwie, zazwyczaj niezmienne rzeczy – wewnętrzna szerokość (19 cali) oraz kolorystyka (biel bądź czerń, ewentualnie szarości). Każdy projekt powinien zapewniać swobodną wentylację przechowywanego sprzętu, aby umożliwić jego sprawne działanie. Z kolei okablowanie należy umieścić w sposób pozwalający na komfortowe podłączanie oraz odłączanie urządzeń. Obie te kwestie trzeba uwzględnić przy wyborze wyposażenia serwerowni w celu jej organizacji i odpowiedniego zabezpieczenia.

Czym się kierować w wyborze szafy teleinformatycznej? 

Pierwszą czynnością powinno być wykonanie właściwych pomiarów. Powierzchnia szafy jest tutaj zależna od ilości oraz wielkości eksploatowanej aparatury. Inny model znajdzie zastosowanie w małym biurze, a inny w dużych korporacjach. Poszczególne wymiary opierają się na różnych aspektach urządzeń. Wysokość odpowiada całkowitej wysokości sprzętu, należy jednak zachować pewien margines na przyszłe modyfikacje. Jak wspominano wcześniej, szafy serwerowe charakteryzują się zazwyczaj szerokością sięgającą 19 cali, z kolei przy doborze optymalnej głębokości trzeba wziąć pod uwagę miejsce na okablowanie i możliwość rotacji powietrza. W dalszym ciągu konieczne jest zaplanowanie tego, jak należy ustawić nabyty mebel.

Kolejną zmienną, jaką warto założyć przy zakupie wyposażenia jest rodzaj szafy. Można wybierać spośród modeli wiszących lub stojących. Pierwsza z wymienionych propozycji znajduje szczególne zastosowanie w nieco mniejszych zakładach pracy: przechowuje się tam lekkie, niewielkie urządzenia, oszczędzając znajdującą się poniżej przestrzeń. Druga wersja mieści znacznie więcej cięższych sprzętów, zapewnia również prawidłową cyrkulację powietrza. Inny podział został oparty o obecność obudowy. 

Można wskazać konstrukcje otwarte, czyli stelaże ułatwiające dostęp do magazynowanego sprzętu lub zamknięte – zaopatrzone w ściany boczne i inne elementy oprawy. W tym przypadku aparatura jest także zabezpieczona przez drzwiczki – uzupełnia pracownik sklepu komputerowego Balta.

Zakup akcesoriów do szaf serwerowych 

Funkcjonalnym dodatkiem do szaf teleinformatycznych wydaje się specjalny organizer, który umożliwia przejrzyste i komfortowe uporządkowanie kabli. Jest to przydatne podczas wymiany sprzętu, jego naprawy czy zmianie położenia. Tym, co sprawia, że meble wydają się bardziej estetyczne, jest dobrze dobrany cokół. Pełni rolę osłony nóżek i podłogi znajdującej się pod konstrukcją. Każda szafa powinna zawierać listwy zasilające, bez których jej zastosowanie byłoby pozbawione sensu – magazynowane urządzenia nie działałyby bez dostępu do sieci elektrycznej. Oprócz zaplanowania miejsca na sprawną rotację powietrza warto zastanowić się nad nabyciem wentylatorów, zapewniających mechaniczne chłodzenie sprzętu.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję