Artykuł sponsorowany

Jak przyciągnąć wysokiej klasy specjalistę IT do własnej firmy? 

Jak przyciągnąć wysokiej klasy specjalistę IT do własnej firmy? 

Zatrudnienie wysokiej klasy specjalisty IT to nierzadko zadanie karkołomne. W tej branży zdecydowanie mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Im bardziej kompetentny i doświadczony jest dany pracownik, tym wyższe ma oczekiwania i tym trudniej przekonać go do pracy w danej organizacji. Na szczęście są na to sposoby. Co zatem warto wiedzieć, rekrutując specjalistę z branży IT?

Skuteczna rekrutacja w branży IT – co warto wiedzieć? 

Rekrutacja w branży IT rządzi się swoimi prawami. Przede wszystkim jest mocno nastawiona na kandydata. W efektywnym procesie rekrutacyjnym liczą się trzy ważne kwestie:

  • konkrety, czyli precyzyjnie sformułowane ogłoszenie lub propozycja współpracy;

  • wysokie kompetencje zawodowe rekrutera lub headhuntera;

  • szybkość podejmowania decyzji i płynna komunikacja z kandydatami.

Od spełnienia powyższych warunków w dużej mierze zależy, czy specjalista w ogóle weźmie pod uwagę ofertę pracy i zgodzi się wziąć udział w rekrutacji czy negocjować warunki ewentualnego zatrudnienia. To jednak dopiero pierwszy krok.

W branży IT zasadniczo odchodzi się od tradycyjnej rekrutacji polegającej na zamieszczeniu ogłoszenia i oczekiwaniu na aplikacje kandydatów, zwłaszcza gdy chodzi o stanowiska wymagające specjalistycznej wiedzy i rzadko spotykanych umiejętności. W takiej sytuacji znacznie lepiej sprawdza się podejście proaktywne, czyli head hunting. „Łowca głów” najpierw dokładnie ustala z pracodawcą wymagania stawiane specjaliście, a następnie odnajduje osoby, które je spełniają, i nawiązuje z nimi kontakt, profesjonalnie przedstawiając ofertę pracy i prezentując ją (oraz firmę) w jak najlepszym świetle. W ten sposób można pozyskać kandydatów pasywnych, którzy są zadowoleni z obecnej posady i nie szukają nowej pracy – mówi ekspert z agencji headhunterskiej i rekrutacyjnej Verita HR w Warszawie.

Czym zachęcić specjalistę do podjęcia współpracy? 

Kiedy już namierzymy specjalistę IT, trzeba przekonać go, że warto podjąć współpracę z daną firmą. Jak to zrobić? Przede wszystkim ustalić jego oczekiwania i kwestie, które będą dobrą motywacją do zmiany pracy. Oczywistą sprawą są finanse, czyli wysokość wynagrodzenia: musi być konkurencyjna i adekwatna do umiejętności pracownika. Poza tym warto jednak wziąć pod uwagę inne zagadnienia, np.:

  • rodzaj umowy – wielu specjalistów IT preferuje kontrakt lub umowę B2B;

  • możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej, elastyczny czas pracy;

  • możliwość rozwoju, czyli interesujące projekty stanowiące wyzwanie;

  • benefity pozapłacowe;

  • szkolenia i kursy finansowane przez pracodawcę;

  • poziom samodzielności, możliwość wdrażania własnych rozwiązań;

  • zróżnicowanie pracy, by uniknąć monotonii;

  • inspirujący zespół i przyjazna atmosfera w pracy.

By zachęcić konkretnego kandydata, warto uważnie wsłuchać się w jego oczekiwania, także te wyrażane między wierszami. Nawet jeśli większość informatyków preferuje pracę zdalną, być może akurat tej osobie zależy na przyjaznym i dobrze wyposażonym biurze, do którego może wpadać, kiedy zechce. Zamiast zatem kierować się stereotypami, lepiej zmodyfikować ofertę pod potrzeby danego specjalisty. Elastyczność i chęć wyjścia naprzeciw buduje również pozytywny wizerunek pracodawcy w oczach kandydata.

A może outsourcing usług IT? 

Kiedy tradycyjna rekrutacja zawiedzie, warto rozważyć inną opcję – outsourcing usług IT. W ten sposób można szybko i łatwo pozyskać potrzebnych specjalistów z branży informatycznej bez konieczności tworzenia nowego miejsca pracy i szukania odpowiednich kandydatów. Wymagane usługi, na przykład stworzenie oprogramowania, wdrożenie nowego systemu czy projektowanie strony www, można zlecić na zewnątrz. Outsourcing IT jest rozwiązaniem, z którego wiele firm korzysta regularnie. Inne sięgają po nie okresowo, ceniąc generowane w ten sposób oszczędność czasu i kosztów, wysoką jakość usług i możliwość koncentracji na głównej działalności firmy. W wielu przypadkach sprawdza się to lepiej niż zatrudnienie na stałe wysokiej klasy specjalisty, choć oczywiści każdy pracodawca musi przed podjęciem decyzji rozważyć wszystkie argumenty za i przeciw.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.