Na co zwrócić uwagę przy wyborze monitora studyjnego?
Monitory studyjne to specjalistyczne monitory odsłuchowe, które przeznaczone są do pracy z dźwiękiem w studiach nagraniowych, telewizyjnych i radiowych czy w studiach postprodukcji filmowej – z przeznaczeniem dla producentów muzycznych, inżynierów dźwięku czy muzyków. Ich zadaniem jest możliwie najwierniejsze i najdokładniejsze przedstawienie dźwięku.
Monitor studyjny w domowym studiu? Czemu nie!
Monitory studyjne są konstruowane w taki sposób, by cechować się analitycznością i płaską charakterystyką częstotliwości – ani nie obniżać, ani nie podbijać żadnego z pasm dźwięku. Powinny być też być transparentne – możliwie najmniej wpływać na odgrywany materiał i jego barwę. Monitory studyjne to najczęściej konstrukcje aktywne, co oznacza, że mają wbudowany wzmacniacz – często więcej niż jeden – odpowiednio dobrany przez producenta. Dzięki temu nie wymagają do działania dodatkowej końcówki mocy. Prócz zastosowań profesjonalnych nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by monitory studyjne wykorzystać także w warunkach domowych. Jeżeli zależy nam na jak najlepszej reprodukcji dźwięku i wysokiej jakości odtwarzanej muzyki, będzie to najlepszy wybór.
Bliskie czy średnie pole?
Odpowiednie dobranie monitorów odsłuchowych wymaga określenia podstawowych cech pomieszczenia, w którym będą się znajdować, oraz odległości, z której zazwyczaj będą używane. Większość monitorów studyjnych jest monitorami bliskiego pola. Oznacza to, że najlepszą reprodukcję dźwięku zapewniają w krótkiej odległości od słuchającego – przeważnie około metra – czyli w typowym zastosowaniu biurka lub konsoli mikserskiej. Do wyboru mamy również monitory średniego pola, które sprawdzą się w większych pomieszczeniach, gdzie wzrasta typowa odległość od użytkownika i wymagane jest większe natężenie dźwięku. Są to też monitory dysponujące przeważnie dużo większą mocą. Zwiększona odległość od monitora wymaga jednak od nas odpowiednio zaadaptowanego akustycznie pomieszczenia. W takiej sytuacji odbicia dźwięku od ścian i podłogi zaczynają już odgrywać dużą rolę i mogą negatywnie wpływać na dźwięk w pomieszczeniu, uwydatniając bądź zniekształcając niektóre częstotliwości.
Umiejscowienie monitora ma znaczenie
Przy wyborze monitorów studyjnych należy również uwzględnić ich docelową lokalizację.
Jeżeli chcemy postawić głośniki bardzo blisko ściany, powinniśmy się zdecydować na monitory wyposażone w port bass reflex, którego zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej reprodukcji basów i wspomaganie głośnika niskotonowego, umieszczonego w przedniej części obudowy. Uchroni to przed ewentualnym zablokowaniem portu i zniekształceniami, co może mieć miejsce w przypadku monitorów z otworem bass reflex w ich tylnej części – tłumaczy pracownik sklepu muzycznego Lighting Center, który oferuje duży wybór monitorów studyjnych. Niektóre monitory oferują też możliwość dopasowania dźwięku do usytuowania w przestrzeni, to znaczy specjalne tryby dla umiejscowienia na biurku, na podstawce albo blisko ściany.
Ciekawym wyborem mogą być także monitory trójdrożne, czyli takie, które prócz głośnika nisko- i wysokotonowego mają też głośnik średniotonowy. Są wyjątkowo przydatne, gdy często pracujemy z dźwiękiem bogatym w średnie tony i potrzebujemy jak najdokładniejszego przedstawienia tego pasma. Ponadto zastosowanie monitora z głośnikiem średniotonowym odciąża pozostałe głośniki, umożliwiając ich wydajniejszą pracę.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana