Wizualne języki programowania a LEGO® Education
Nauka programowania niesie ze sobą wiele korzyści. Uczy logicznego myślenia, wykształca kreatywność i umiejętność rozwiązywania problemów. To właśnie za sprawą programowania tak wiele zmienia się we współczesnym świecie. Dzięki znajomości tajników programowania jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć otaczającą nas cyfrową rzeczywistość. Umiejętność ta zwiększa także naszą świadomość dotyczącą najnowszych technologii. Osoby, które potrafią programować, również pewniej i bezpieczniej czują się jako użytkownicy nowych urządzeń elektronicznych.
Wizualny język programowania
Wizualnym językiem programowania nazywamy dowolny język programowania, który pozwala użytkownikom na tworzenie programów poprzez manipulowanie elementami programu graficznego zamiast określania ich tekstowo. Wizualny język programowania umożliwia programowanie wyrażeń wizualnych, aranżacji przestrzennych tekstu i symboli graficznych.
W ostatnim czasie wizualne języki programowania, takie jak np. Scratch, Blockly, Alice, EV3, WeDo 2.0, stały się niezwykle popularne. Ich głównymi zaletami są intuicyjność oraz atrakcyjność. Intuicyjność polega na tym, że są tak zaprojektowane, by osoba niemająca doświadczenia w programowaniu była w stanie zrozumieć, co dany algorytm ma wykonać. Atrakcyjność z kolei łączy się z tym, iż zaprojektowane są z myślą o najmłodszych, co sprawia, że od razu można przetestować swoje dzieło.
Scratch
Najbardziej popularnym wizualnym językiem projektowania, stworzonym z myślą o dzieciach, jest Scratch. To edukacyjny język obiektowy, stworzony jako środek do nauczania dzieci i młodzieży podstaw programowania komputerów, a jednocześnie środowisko programistyczne służące do tworzenia i uruchamiania programów w tym języku. Umożliwia on tworzenie interaktywnych bajek, gier, muzyki i animacji, a także pozwala na dzielenie się efektami swojej pracy ze społecznością online. Tworzenie kodu ma tu charakter wizualny. Twórcy Scratcha, zamiast linijek kodu, wprowadzili kształty na wzór puzzli, które dziecko układa w określony sposób, aby osiągnąć zamierzony cel.
Programowanie a robotyka
Zupełnie innym podejściem do nauki programowania jest robotyka. Jej głównym celem jest stworzenie urządzenia, które wykona za nas określoną czynność. Na rynku jest wiele systemów umożliwiających budowę robotów, kilka z nich dostarcza LEGO® Education.
LEGO® Education WeDo
Zestaw LEGO® Education WeDo zawiera nie tylko klocki LEGO®, ale również silnik, czujniki oraz tzw. hub, który łączy skonstruowany model z komputerem. Przy użyciu prostego wizualnego języka programowania można do życia powołać roboty, które poprzez swoje zachowania uczą dzieci skomplikowanych zagadnień z dziedzin fizyki, inżynierii i programowania, a jednocześnie rozwijają zdolności motoryczne i umiejętności poznawcze.
Jak mówią specjaliści z firmy Akces Edukacja: Oprogramowanie LEGO® Education WeDo 2.0 wspiera ucznia w jego działaniach, dostarczając bardzo szczegółowych instrukcji. Zapewnia ono łatwe w użyciu środowisko programistyczne, które sprawia, że modele „ożywają”, zgodnie z zaplanowanymi przez młodego programistę czynnościami. Interesującą właściwością LEGO® Education WeDo 2.0 jest możliwość sterowania zbudowanymi robotami przy użyciu aplikacji Scratch.
LEGO® Education SPIKE™ Prime
W kwietniu 2019 roku LEGO® Education, świętując 40 lat swojego istnienia, wprowadziło na rynek najnowszy produkt LEGO® Education SPIKE™ Prime, jednocześnie ogłaszając go idealnym narzędziem do nauki przedmiotów STEAM (ang. Science, Technology, Engineering, Art, Math) dla uczniów powyżej 10 roku życia.
W wyniku połączenia kolorowych klocków LEGO® oraz łatwego w użyciu sprzętu, oprogramowania, a także intuicyjnego języka kodowania opartego na popularnym języku programowania Scratch, zestaw LEGO® Education SPIKE™ Prime angażuje młodych konstruktorów i programistów w ciekawe zajęcia edukacyjne, jednocześnie pomagając im krytycznie myśleć i rozwiązywać złożone problemy, niezależnie od poziomu ich wiedzy i umiejętności.
LEGO® Education Mindstorms EV3
Idea stojąca za kolejną z serii LEGO® Education Mindstorms EV3 jest niezmienna. Wykorzystanie popularnych klocków LEGO® Technic, połączone ze specjalnie dopasowanymi częściami elektronicznymi, takimi jak silniki, czujniki oraz sterujący nimi mikrokontroler, stoją za sukcesem wspomnianego zestawu. Roboty stworzone z tych elementów można programować w prostym i przyjaznym dzieciom oraz młodzieży graficznym środowisku programistycznym.
LEGO® Education Mindstorms EV3 to programowalna seria klocków, która umożliwia budowanie i programowanie własnych konstrukcji. Na potrzeby zestawu stworzono specjalny język programowania. EV3 wykorzystuje technikę „przenieś i upuść bloki”, a także daje duże możliwości kontrolowania konstrukcji potrafiących mówić, chodzić, jeździć, pełzać, strzelać, uderzać i wirować. Programowanie robotów EV3 polega na przeciąganiu i upuszczaniu bloków programowych w aplikacji. Zestawy EV3 udowadniają, że nauka programowania wcale nie musi być trudna i nudna.
We współczesnym świecie zajęcia programowania czy robotyki, szczególnie te z wykorzystaniem narzędzia, jakim jest LEGO® Education wspierane odpowiednim oprogramowaniem, cieszą się sporą popularnością.
Atrakcyjność, ogólnodostępność oraz łatwość (intuicyjność) użytkowania zestawów LEGO® pozwala już najmłodszym dzieciom na zgłębianie tajników programowania oraz robotyki. Narzędzia LEGO® rozumiane nie tylko jako zestawy, ale również jako szereg działań kładących nacisk na wiedzę techniczną wyzwalającą w młodym konstruktorze chęć i jednocześnie umiejętność łączenia zdolności logicznego oraz intuicyjnego myślenia, otwierają młodym pasjonatom programowania drzwi do nieograniczonych możliwości oraz testowania najróżniejszych pomysłów. Rozwijają przy tym sprawność manualną, ćwiczą pamięć, myślenie przestrzenne, umiejętności matematyczne, uczą współdziałania i pracy w grupie oraz konsekwencji w dążeniu do celu. Przy wsparciu zestawów edukacyjnych, odpowiednio dobranych do wieku, młodzi programiści uczą się konstruowania najprawdziwszych robotów czy urządzeń oraz odpowiedniego ich programowania, wykorzystując przy tym naturalną motywację oraz zainteresowanie nowymi technologiami.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana