E-learning, czyli nauka w XXI wieku

E-learning, czyli nauka w XXI wieku

Nigdy w historii świata zdobywanie wiedzy nie było tak proste jak dzisiaj. Bez wychodzenia z domu bez problemu możemy znaleźć informacje właściwie na każdy temat. Ba, dzięki Internetowi mamy możliwość porozumiewania się z osobami o przeróżnych kompetencjach. Przepływ informacji jest na niebywałym poziomie. Jednym z wykwitów tego zjawiska jest e-learning.

Co to jest e-learning?

Najnowsze oblicze edukacji, najwygodniejsza nauka czy wiedza dla zabieganych – takimi zwrotami można sprecyzować e-learning. Skupiając się zaś na definicji, można powiedzieć, że e-learning to każdy proces nauczania, do którego używamy mediów elektronicznych, czyli właściwie wszystkich urządzeń korzystających z Internetu: komputerów stacjonarnych, laptopów, smartfonów, tabletów itp.

Pod nazwą e-learning kryje się mnóstwo różnorodnych kursów, z których możemy korzystać w dowolnym miejscu i momencie. Dzięki e-learningowi każdy użytkownik Internetu ma możliwość w swoim tempie przyswajać wiedzę z wybranej dziedziny. W tej formie edukacji wypracowano już podstawowe metody nauczania, które wciąż są udoskonalane. Już na niektórych uczelniach część zajęć prowadzona jest przy pomocy platform e-learingowych.

E-learning – rodzaje

Oczywiście, nie istnieje jedna metoda nauczania przy pomocy Internetu. E-learning to różne modele edukacji, które sprawdzają się w zależności od dziedziny i użytkownika kursu e-learningowego. Obecnie dostępne są co najmniej cztery rodzaje e-learningu:

  • szkolenie e-learningowe asynchroniczne – polega na nauce we własnym tempie przy wykorzystaniu materiałów dostępnych na platformie e-learingowej, w tym modelu istnieje także możliwość konsultowania się z nauczycielem za pośrednictwem chatu czy e-maila
  • szkolenie e-learningowe synchroniczne – w tym rodzaju e-learningu trzeba przestrzegać ustalonych godzin, podczas których odbywa się komunikacja z instruktorem, zazwyczaj formą komunikacji jest wideo-konferencja
  • e-learingowa baza danych – najprostszy z wymienionych sposobów polegający na wyszukiwaniu potrzebnych informacji w zebranej bazie danych
  • e-learning typu online support – polega na pozyskiwaniu wiedzy przy pomocy takich miejsc w sieci jak forum, chat, poczta elektroniczna itp.

Poza uczelniami e-learning jest coraz częstszą metodą szkolenia pracowników w firmach. Pozwala zaoszczędzić czas i w błyskawiczny sposób przekazać niezbędną wiedzę z danej dziedziny.

E-learning – zalety i wady

Wielu specjalistów uważa e-learning za przyszłość edukacji i nowoczesne rozwiązanie, które zastąpi dotychczasowe metody nauczania. Do największych zalet e-learningu zalicza się przede wszystkim:

  • wygodę – polegającą na możliwości korzystania z platformy e-learingowej właściwie w dowolnym czasie i miejscu, bez potrzeby dojazdu w wyznaczone miejsce
  • oszczędność – e-learning często jest oszczędnością dla firm, które nie muszą wynajmować specjalnie wyszkolonego trenera do edukowania swoich pracowników
  • liczebność uczniów – z platformy e-learningowej może korzystać bardzo duża liczba użytkowników, komunikacja między nimi ma znaczący pozytywny wpływ na postępy w nauce
  • indywidualność – często podczas kursów e-learningowych lektor ma indywidualny kontakt z każdym z uczestników, co procentuje lepszymi wynikami w przyszłości
  • kontrola – jeśli z e-learningu korzysta firma, przełożony ma możliwość kontrolowania postępu w nauce jego pracowników

Zapewne da się dopisać do tej listy jeszcze kilka punktów. Jednak uznajemy, że wyżej wymienione są najistotniejszymi zaletami spośród wszystkich, jakie niesie ze sobą edukacja przez Internet.

Rzecz jasna, jak w przypadku wszystkiego na świecie, e-learning ma także swoje wady, a do największych z nich zalicza się:

  • brak osobistego kontaktu z nauczycielem – o ile dla osób nieśmiałych może być to zaleta, to często dla większości uczniów jest to spory minus stanowiący pewną barierę w przepływie informacji pomiędzy nauczycielem (lektorem) a kursantami
  • odosobnienie – mimo że teoretycznie uczniowie mają kontakt ze sobą, jest on ograniczony do ekranu urządzenia, z którego korzystają
  • czasochłonność opracowywania materiałów – przygotowanie materiałów na kurs e-learningowi jest bardziej pracochłonne, przez co zabiera więcej czasu nauczycielowi niż opracowywanie tradycyjnych zajęć

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.